کد خبر: 1224342
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۱
هدف جمهوری اسلامی ایران هشدار به رژیم صهیونیستی برای تفهیم پیامد‌های ناشی از عبور از خطوط قرمز است
جوان آنلاین: وزير خارجه در رايزني‌هاي فشرده  از جمله صحبت با همتاي آلماني خود به صراحت هشدار داد كه هر اقدام احتمالي علیه ایران واكنشي قاطع را به دنبال خواهد داشت. سخنگوي وزارت خارجه هم خطاب به حاميان صهيونيست‌ها گفت كه آنها نه تنها بايد مانع شرارت‌هاي بيشتر صهيونيست‌ها شوند، بلكه بايد قدردان اقدام ايران باشند. اين اقدامات در شرايطي است كه نشست يك‌شنبه‌شب شوراي امنيت هم بدون هيچ دستاوردي براي رژيم تل‌آويو پايان يافت. 
 
به دنبال عمليات «وعده صادق» كشورهاي اروپايي با اقداماتي از ابلاغ پيام گرفته تا احضار سفراي ايران سعي كردند در جانبداري از تل‌آويو اقدام كنند. ديروز حسين اميرعبداللهيان در گفت‌وگوي تلفني با آنالنا بائربوك همتای آلمانی كه كشورش يد طولايي در حمايت همه‌جانبه از صهيونيست‌ها دارد، گفت: «جمهوري اسلامي ايران عمليات حداقلي و دقيقي را عليه مراكز نظامي رژيم اسرائيل كه از آنجا به سفارت كشورمان در دمشق حمله شده بود، انجام داد.» وزير امور خارجه با تقبيح مواضع حمايتي آلمان از رژيم‌صهيونيستي افزود: « اگر رژيم اسرائيل بخواهد به ماجراجويي‌هاي خود ادامه دهد، پاسخ متقابل، فوري و گسترده‌ خواهد بود. هدف جمهوري اسلامي ايران هشدار به رژيم اسرائيل براي تفهيم پيامدهاي ناشي از عبور از خطوط قرمز است.» اميرعبداللهيان خاطرنشان كرد: «اميدواريم تلاش‌ آلمان به جاي محكوميت اقدام مشروع ايران، متمركز بر توقف جنگ در غزه و برقراري صلح و امنيت پايدار از مديترانه تا درياي سرخ باشد.» او تأكيد كرد: «تحولات اخير باعث افزايش تلاطم شديد در منطقه شده است و نشان مي‌دهد تنش‌ها رو به افزايش است، بنابراین معتقديم تلاش‌هاي مشترك ما بايد متمركز بر جلوگيري از گسترش دامنه تنش باشد. ما هر روز تلاش مي‌كنيم اين جنگ پايان يابد و راه دستيابي به صلح پايدار نيز هموار شود.»
 
  قدردان باشید
ناصر كنعاني هم روز دوشنبه در نشست هفتگي با خبرنگاران داخلي و خارجي به طور ويژه به طيفي از سؤالات درباره اقدام اخير ايران و مواضع غربي‌ها پاسخ داد. سخنگوی وزارت خارجه با بيان اينكه حمله به برخي از مقرهاي نظامي رژيم‌صهيونيستي در اراضي اشغالي در راستاي اعمال حق ذاتي ايران براي دفاع از خود در راستاي دفاع مشروع صورت گرفت، با بيان اينكه اقدام ايران ضروري و متناسب بود، تأكيد كرد: «توصيه ما به همه حاميان رژيم‌صهيونيستي اين است كه قدردان اقدام مسئولانه و متناسب ايران باشند و به جاي انتخاب الفاظ نامناسب در ارتباط با ايران، رژيم غاصب صهيونيستي را از انجام شرارت‌هاي بيشتر كه تبعات آن بيشتر از همه دامنگير اين رژيم خواهد بود، برحذر دارند.» به گزارش «جوان» كنعاني با اشاره به كساني كه نگران موضوع صلح و ثبات در منطقه هستند، گفت: «تا زماني كه نسبت به اعمال حقوق مردم فلسطين اقدامي انجام نشود، جنايتكاران تنبيه نشوند و كساني كه نسل‌كشي كرده‌اند، مورد پيگيري قرار نگيرند و به اين مسائل توجه نشود، صحبت از صلح و ثبات در منطقه بيشتر شبيه يك شوخي تلخ و نمايش دروغين است.» با توجه به اخباري مبني بر اينكه تهران پس از پاسخ نظامي اخيرش به اسرائيل، پيام جديدي از طريق تركيه به واشینگتن ارسال كرده است، سخنگوي وزارت خارجه، پرسشي درباره اينكه آيا حركت نظامي اخير ايران عليه صهيونيست‌ها در چارچوب توافق صورت‌گرفته بين تهران و واشینگتن بود؟ اينطور پاسخ داد: «پيام‌هايي كه در بازه زماني اخير ردوبدل شد، در ارتباط با اقدام ماجراجويانه رژيم‌صهيونيستي عليه مقر ديپلماتيك ايران در دمشق بود و اين انتظار وجود داشت كه دولت امريكا بر اساس منشور ملل متحد و كنوانسيون وين اقدام غاصب رژيم‌صهيونيستي در حمله به مقر ديپلماتيك ايران را محكوم كند، ولي دولت امريكا كاملاً برعكس اين موضوع عمل و از محكوم‌كردن اين موضوع اجتناب كرد و مانع تصويب بيانيه شوراي امنيت سازمان ملل در مورد محكوم‌كردن اين اقدام جنايتكارانه رژيم‌صهيونيستي شد.»
 
  هشدار درباره قاطع‌ترين حمله
نشست اضطراري شوراي امنيت كه با عنوان «وضعيت خاورميانه» براي بررسي اقدام تنبيهي يك‌شنبه ايران عليه رژيم اسرائيل و به درخواست اين رژيم تشكيل شده بود، بدون صدور هيچ بيانيه و قطعنامه‌اي به كار خود پايان داد. همانطور كه انتظار مي‌رفت، امريكا، انگليس و فرانسه، پاسخ نظامي ايران را بدون كوچك‌ترين اشاره‌اي به حمله دمشق محكوم كردند و چين، الجزاير و روسيه به نفع ايران وارد عمل شدند. واسيلي نبنزيا، سفير و نماينده روسيه در سازمان ملل گفت: «ما در نشست شوراي امنيت هشدار داديم اقدام اسرائيل بايد صراحتاً محكوم شود، اما به آن توجهي نشد. ما پيشنهاد پيش‌نويس براي يك بيانيه داديم، اما امريكا، انگليس و فرانسه از پذيرش اصول قوانين بين‌المللي خودداري كردند و آن را نپذيرفتند.» نماينده الجزاير در سازمان ملل نیز تأكيد كرد كه اقدام اسرائيل در حمله به كنسولگري ايران خودسرانه بود و اسرائيل كاري كرد كه اوضاع منطقه به اينجا برسد. وي افزود: «ما نسبت به سياست دوگانه (امريكا) هشدار مي‌دهيم، چون سياست‌ها بايد براي همه يكسان باشد و نمي‌شود اول به خاك يك كشور حمله شود و با آرامش برخورد كنيم و وقتي پاسخ دادند، نوع ديگر رفتار كنيم. ما بر سر دوراهي هستيم؛ يا قوانين بين‌المللي را رعايت كنيم يا وارد هرج و مرج شويم؟» اميرسعيد ايرواني، نماينده ايران در سازمان ملل در پي نشست يادشده در گفت‌وگو با اسكاي‌نيوز گفت: «اين رژيم مي‌داند تلافي دوم ما چه خواهد بود. آنها مي‌دانند كه اقدام بعدي قاطعانه‌ترين(حمله) خواهد بود.» ايرواني گفت كه اين وعده يك تهديد است و نه يك اقدام. اما او گفت كه فكر مي‌كند، نتيجه‌ حاصل شده و پاسخي نظامي از جانب اسرائيل در كار نخواهد بود. نماينده ايران در سازمان ملل در پاسخ به اينكه آيا اقدام اخير ايران خطر افزايش تنش‌ها تا مرز بروز جنگي گسترده‌تر را دربردارد، گفت: «پاسخ دادن حق مشروع ما بود، چراكه آنها اقدام به تجاوز به اماكن ديپلماتيك ما كردند.»
 
 
خسارت «نواتيم» 
«اي‌بي‌سي» امريكا با اشاره به عمليات تركيبي پهپادي- موشكي تهران عليه تل‌آويو نوشت: دست‌كم ۹موشك به دو پايگاه هوايي اسرائيل اصابت و خسارت قابل توجهي به تل‌آويو تحميل كرده است. اين شبكه تلويزيوني به نقل از يك مقام ارشد امريكايي نوشته است: پنج موشك بالستيك ايران به پايگاه هوايي «نواتيم» اصابت كرد كه در پي آن، يك فروند هواپيماي ترابري نظامي سي-۱۳۰، يك باند فرود و چندين انبار خسارت ديده است. همچنين چهار موشك ديگر نيز به پايگاه هوايي «نقب» اصابت كرده و خساراتي به اين پايگاه وارد شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار